بزرگترین وبلاگ تخصصی ماهیان آکواریومی


بزرگترین وبلاگ تخصصی ماهیان آکواریومی


پروت ماهی

 

پرت

 

 

  

دو گونه از سیچلاید ها وجود دارند که پرت سیچلاید نامیده می شوند. نوع ارجینال و اصلی ماهی ای سبز رنگ است که از رودخانه ی آمازون و اورینکو در آمریکای جنوبی می آید. نر ها تا 30-40 سانتیمتر رشد می کنند. نام این ماهی به خاطر دهان بزرگ و طوطی وار آن است.این ماهی کمتر مورد توجه قرار گرفته و بسیار کم تکثیر شده است.


نوع دوم که به تازگی بر محبوبیت آن افزوده شده است با نام پرت فیش قرمز(Red Parrot Cichlid) یا پرت خونی(Blood Parrot Cichlid) شناخته می شود. در بازار به این ماهی طوطی ماهی هم گفته میشود . زمانی که این ماهی چندین سال پیش برای اولین بار عرضه شد به رنگ نارنجی بود ولی امروزه در رنگ های مختلف همچون نارنجي و زرد و قرمز و گلبهي و صورتي و همينطور رنگهاي نا پايدار هورموني كه با غذاهاي رنگي پايدار ميمانند ، همانند آبي و سبز و سبز يشمي و زرشكي عرضه می شوند. رنگهاي  قرمز پر رنگ و سرخابي رنگ و صورتي رنگ و زرد رنگ و پرتغالي در حقيقت اصليترين رنگهاي ماهيان پرت هستند. به غير از اين رنگها رنگهاي ديگري همچون آبي و سبز يشمي و سبز روشن و زرشكي در ماهيان پرت ديده ميشود. اين رنگها پايداري نداشته و هرچه ماهي بزرگتر بشود اين رنگها جاي خود را به همان رنگهاي اصلي كه ذكر شد ميدهند. مثلا يك پرت نا بالغ سبز روشن وقتي بالغ ميشود به رنگ زرد در ميايد. و يا يك پرت زرشكي رنگ وقتي بزرگتر ميشود رنگش كمرنگ و به صورتي ميكشد. رنگهاي اصلي ماهيان پرت پايدار ميباشد. ولي رنگهاي ديگر ماهيان پرت پايداري نخواهند داشت. آنها را با غذاهاي خاصي تغذيه ميكنند تا نهايتا مدت بيشتري رنگ غير طبيعي انها پايدار بماند. ولي با گذشت زمان آنها تغيير رنگ داده و مثلا يك پرت آبي رنگ و يا يشمي رنگ هرگز در آن رنگش پايدار نبوده و بي رنگ خواهد شد. بهتر است شما هنگام خريداري پرت آندسته از پرتها را خريداري نمائيد كه رنگ اصلي ماهيان پرت را دارا هستند. براي تقويت رنگ ماهيان پرت خود ميتوانيد از غذاي مخصوص پرت استفاده نمائيد.


اين غذاهاي خشك و آماده در بسته بنديهاي كوچك و بزرگ  در بازار و آكواريوم فروشيها يافت ميشوند.اين خوراكهاي مخصوص معمولا چيني و يا ژاپني و يا ساخت آلمان هستند.در روي بسته بندي كشور سازنده ثبت شده است. بهترين غذاهاي خشك ماهيان سيچلايد را كشور آلمان توليد ميكند. و البته به خاطر مرغوبيت قيمت آن هم بيشتر از انواع ديگر آنست.اين غذاهاي آماده رنگ ماهيان شمارا تقويت كرده و شفاف و پررنگ ميكند. اين غذاهاي هورمني باعث شادابي ماهيان شما ميشود. آب را كدر و تار نميكند و رشد ماهيان شما را تسريع ميكند.


پرتها ماهيان عقيمي هستند و اگرچه در آكواريوم تخم گذاري ميكنند اما ماهي نر قادر به بارور كردن تخمها نميباشد. آنها را به شكل تخصصي تري كه در ايران هم آنچنان مقدور نميباشد تكثير ميكنند. پرت در آکواریوم تخم ریزی می کند و حتی ممکن است بطور مرتب نیز تکرار شود و موردی که بسیار معمول است این است که همچون دیگر سیچلاید ها بعد از پسندیدن همدیگر محلی را برای تخم ریزی پاک می کنند و سپس تخم ها را در آن مکان قرار می دهند . با این وجود در بیشتر مواقع بچه ای از تخم ها بیرون نمی آید.حتی در چنین شرایطی نیز والدین چند روزی از بچه ها نگهداری می کنند تا سر انجام تخم ها توسط قارچ ها فاسد می شوند و بعد نیز به نظر می رسد که توسط والدین خورده می شوند . ولی باید توجه داشت که احتمالا تکثیر آنهاباید مانند دیگر سیچلاید ها باشد.


پرت فیش قرمز یکی از گونه هایی است که توسط بشر به وجود آمده است(Man-Made Hybrid). والدین اصلی این ماهی بطور دقیق شناخته شده نیستند.ولی به نظر می رسد که گونه هایی چون سورم (Heros Severom) ،سیچلاید میداس(Midas Cichlid)و ... پدر و مادر این ماهی باشند.


به توجه به اینکه این ماهی بوجود آمده توسط بشر است زیستگاه اصلی و بومی ای ندارد.ولی با با توجه به والدینش احتمالا pH  ای بین 6-7.5  برای این ماهی مناسب خواهد بود.درجه حرارت مناسب نیز 22-28 خواهد بود. پرت فیش می تواند تا 20-25 سانتی متر رشد کند.عمر آنها نیز نسبتا زیاد بوده و می توانند برای چندین سال زندگی کنند.


آنها ماهيان بسيار مقاوم و زيبائي هستند و ميتوانيد با ديگر ماهيان سيچلايد آنها را در يك مخزن نگه داري كنيد . آنها همانند ديگر سيچلايدها پرخاشگرند و به فضاهاي مخفي و پناهگاهها در آكواريوم علاقه وافري دارند. براي تزئين مخزن آنها ميتوانيد از كوزه هاي سفالي و سنگهاي طبيعي كه در كنار رودخانه ها يافت ميشوند استفاده نمائيد .


انواع غذاهاي خشك مثل لوفك ميتواند غذاي مناسبي براي انها باشد. تغذيه با خوراك گوشتي و دل خرد شده باعث سلامتي و رشد هر چه بيشتر انها ميشود. هفته اي لا اقل يكبار ميتوانيد آنها را با دل و يا ماهيهاي كيليكاي خرد شده تغذيه نمائيد. شما ميتوانيد در هفته يك برگ كاهو را در آكواريوم انداخته تا ماهيان پرت شما و ديگر ماهيان سيكليده شما از آن تغذيه نمايند . كاهو سرشار از مواد معدني و آلي ميباشد و رنگ ماهيان شما را تقويت كرده و باعث سلامت انها ميشود . وجود اسفناج در ميان گوشتهاي خرد شده كه به آنها ميدهيد رشد آنها را چشمگير ميكند.


آب مخزن آنها بايد به خوبي تميز و تسويه شود و هر 20 روز يكبار براي سلامت آب مخزن به مقدار يك سوم از آن را سيفون و تخليه و تازه سازيد. وجود مقداري نمك طعام در مخزن نگهداري ماهيان لازم ميباشد و بهترين ضد عفوني كننده محيط اب است. در هر بار تخليه كامل آب آكواريوم و آب اندازي مجدد آن به ازائ هر 20 ليتر آب داخل مخزن يك قاشق نمك طعام در آب بريزيد.

 

 

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نويسنده: Pardis | تاريخ: سه شنبه 2 خرداد 1391برچسب:پرت ماهی, | موضوع: <-PostCategory-> |